Uw website is af en staat online... En nu? Het is nu de bedoeling dat uw website voor u gaat werken. Er moeten zoveel mogelijk bezoekers naar uw website gaan en die komen niet vanzelf. Er zijn verschillende manieren om de aandacht van bezoekers te vragen. Één manier is Google Adwords.
AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruik maken van Google AdSense. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.
Het is de grootste bron van inkomsten voor Google (16,4 miljard euro in 2007).
Google Adwords maakt gebruik van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas moet betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt.
Als adverteerder kan je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties die het meeste opbrengen per klik bovenaan geplaatst.
Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik.
Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een maximumbudget instellen (bijvoorbeeld 10 euro per dag met een maximum van 10 cent per klik). Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer getoond.
De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. Verder zijn er nog twee soorten doelgerichtheid waarmee een adverteerder zijn advertentie nog specifieker kan aanbieden:
- Regionale doelgerichtheid: het is mogelijk om aan te duiden dat enkel mensen die in de buurt van de regio, of een zelf gekozen plaats, zoeken of wonen de advertentie te zien krijgen. Dit gebeurt door het analyseren van de zoekopdracht (bijvoorbeeld “pizzeria Zwolle”) of aan de hand van het IP-adres.
- Aangepaste doelgerichtheid: een adverteerder bepaalt hier zelf de straal, of bakent zelf de grenzen af van het gebied waarin de advertentie moet worden weergegeven.
Oftewel: Search Engine Optimalisation heeft meer voeten in aarde dan google adwords alleen. Om ervoor te zorgen dat uw site zo hoog mogelijk in de lijst naarboven komt zal er ook gekeken moeten worden naar het optimaliseren van uw website, het maken van landings pagina's en linkbuilding.